понедељак, 30. октобар 2017.

СЕНКЕ НАД БАЛКАНОМ (Драган Бјелогрлић, 2017)


Владимир Коларић

Сенка фикције

 


 

Криминала има свугде, али кримића само у капитализму. Пошто је међуратни период тај наш аутентични капитализам - тако су нас учили у школи, а тако су мислили и његови тадашњи критичари, и са лева и са десна - кримић смештен у то време се сам по себи намеће.

С друге стране, и ово сад код нас је накакав, какав-такав капитализам (мада се либертаријанци не би сложили) - она је његов производ и један од најфреквентнијих канала његове симболичке репродукције - па је зато једна поп-културна серија заснована на том споју детектива-кримића и међуратне ере, какве су „Сенке над Балканом“ Драгана Бјелогрлића, данас и овде ипак могућа.

Кримић је данас опет у моди, како бисмо се ваљда убедили  у какву-такву појмљивост и логичност света који нам се чини све луђим, а ми смо гладни иконичних представа ликова из српске историје, толико богате ликовима и миљеима.

„Сенке над Балканом“ су поп-културни производ и не стиде се тога. Имају бар мало оне лакоће и релаксираности, овде тако ретке, дечачке занесености приликом да упризоримо оно што волимо, што нас мами, интригира, фасцинира. Имати ноаровског детектива у блату и асфалту Београда, Мустафу Голубића и Козаке, ону дечачку еротику истовремене привлачности и одбојности, супарништва и братства два - мушка - лика. А где је женска еротика замена за дух или демона, опасност и никад досањан сан, јер се и жели да остане само сан.

И пред тога, ова серија је „урађена“ - режирана, написана, продуцирана, и све што иде с тим. Овако или онако, али урађена, на нивоу једног стандарда, у основи филмски стилизованог стандарда, али нама, који делујемо данас толико збуњено и муцаво - итекако потребног. Јер свака форма и свака дисциплина, посебно симболичка, нам је данас итекако потребна.

А то што нас - данас - највише збуњује и плаши фикција, говори о нашем проблему са том „нашом“ реалношћу, о којој као да не знамо или нећемо да знамо ништа, реалношћу без рефлексије и дистанце, која самим тим престаје да буде реалност. Права фикција није ритуална, не укорењује нас у свакодневницу. Фикција има пуно значењских слојева и буди мноштво асоцијација, док је свакодневница само оно што ми хоћемо од ње, а то је најчешће само једно - да нас успава, да нас отупи.

„Сенке над Балканом“, како год се даље буду развијале, јер ово су тек две епизоде, макар је и незнатан, али преко потребан, противотров против тог насиља свакодневнице, против тог света не само ријалитија и таблоида, него наше посвемашње учмалости.

Добра фикција би требало и да нас оријентише, чак руководи. Можда је то овде превише очекивати - не знам, видећемо, превише је априорних скептика - али и ово, овај дечачки шик, и бар мало те лакоће и релаксираности, и ослобођености од таутологије непосредоване свакидашњице - је већ само по себи сасвим довољно. Очекивати виши и пожељнији облик културно-цивилизацијске самосвести - није ли то ипак, засад, претерано, макар као императив, јер колико је нас за тако нешто уопште спремно, чак и у својим главама, а камоли материјализовано у некој чулно-естетској или мисаоној форми, изложеној јавном суду.

А тако се лако отежава, од идеологије, од политиканства, од похлепе или умора. Неће ваљда?

 

Нема коментара:

Постави коментар