петак, 12. фебруар 2016.

VUK DRAŠKOVIĆ: ISUSOVI MEMOARI


Vladimir Kolarić

 

„IZDAJA, VUČE!“
 
 

 

Nekada poređen što sa Isusom što sa Raspućinom, Vuk Drašković zna da nema lažljivijeg književnog žanra od memoara, pa se stoga razumno opredeljuje za fikcionalizaciju svog iskustva, kao i svog pogleda na svet. I svog pogleda na istoriju i na politiku, od čega u svojoj književničko-političkoj razapetosti ionako ne može da pobegne. Takođe, zna i da se u ovdašnju književnu istoriju ulazi romanima epskog karaktera na temu bliže ili dalje nacionalne prošlosti. A Vuku Draškoviću je do istorije svakako stalo, kao i do svog mesta u njoj.

Epičnost i aktersko-recipijentska utemeljenost na „glasu prostog naroda“ i u njegovoj je literaturi koliko i u politici, u izvesnom je (makar i prividnom) raskoraku sa njegovom doktrinarnom pro-zapadnom ili tačnije pro-natovskom političko-ideološkom pozicijom, što na estetsko-poetičkoj ravni rezultira raskorakom između modelovanja individualnog i kolektivnog iskustva.

I u romanu „Isusovi memoari“ (Laguna, 2015) se tako individualni pogled „običnog“ čoveka, posmatrača, pre žrtve istorijskih okolnosti i tuđe volje nego samosvesnog i voljnog aktera, „proširuje“ kako mitopoetskom referencijalnošću na novozavetni narativ, tako i tipološkom usmerenošću na priču o „sudbini naroda“. Lik fotografa-fotoreportera Ćopavog Isusa zbog tog deficita „volje“ svakako ne može biti tragičan, a s obzirom ma makar i nenamerni naglasak na „kolektivnom iskustvu“ i tipološkoj shematizaciji "sveta dela", teško da uopšte može biti posmatran kao „lik“. Legitimno opredeljenje za karakterološku tipizaciju, umesto individalizaciju,  ne može služiti kao izgovor, pošto ona nije adekvatno poetski, odnosno žanrovski motivisana.

Deficit na planu likova prisutan je i u pokušaju piščevog „kritičkog“ preispitivanja sopstvenog „lika i dela“, u ovlašno fikcionalizovanoj skici pisca-političara Maksima i njegovog okruženja, koja biva tek nauspeo alibi za postojanje ovog romana, a koji bi valjda trebalo da sugeriše potencijal njegove „dijalogičnosti“, a u slučaju autora - potencijal samoprevazilaženja.

Autor u osnovi nije uspeo u tome da motivacija njegovog romana bude shvaćena kao primarno književna. A to je donekle šteta, jer možda je od svega ipak i moglo biti nešto, a ne tek za nekog gorak, za nekog očekivan, a za nekog trujumfalan osećaj nedovršenosti, nedosegnutosti, rascepa. Samo da je bilo više volje i snage, i unutrašnje oslobođenosti, nečega što kao da u ovoj kulturi uvek nedostaje.


Moj drugi tekst o ovom romanu nalazi se na:
http://www.vladimirkolaric.blogspot.rs/2016/02/jos-jednom-o-vuku.html

 

Нема коментара:

Постави коментар