Vladimir Kolarić
MOĆ
ŽIVOTA
U liku bogataškog
imanja sa pridruženim koledžom za resocijalizaciju maloletnih delinkvenata,
gospođica Marpl u romanu „Igra ogledalima“ Agate Kristi (Mladinska knjiga,
Beograd, 2009, prevod Vanja Lesić; They
Do It With Mirrors, 1952) pokušava da pronikne u obrazac jednog sveta u
nastanku, samim tim i u obrazac društvenih, kulturnih pa i civilizacijskih
promena i procesa koji takav svet čine mogućim. Oruđe gospođice Marpl je „poznavanje
ljudske prirode“ zasnovano na svesti o postojanju zla, odnosno odsustvu straha
od zla u liku njegovog negiranja.
Ova amaterska istražiteljka
se najpre suočava sa usrećiteljskom histerijom i vrednosnim (samim tim i
praktičnim) prioritetom ideja u odnosu na čoveka. Zatim sa jednim estetskim deficitom,
nastalim ulaganjem isključivo u ono što ima upotrebnu vrednost. I, naravno, sa
neizbežnom relativizacijom kriterijuma normalnosti i pravnog poretka. Ako
su kriterijumi psihičke, moralne i socijalne normalnosti tek konstrukt, to su
svakako i različiti modeli njihovog osporavanja, naročito oni koji imaju lako
uočljivu doktrinarnu osnovu.
Svaka ideologija i
metafizika ima za cilj delovanje na svest, i kao takva je neprijatelj
umetnosti, kao individualne stvaralačke delatnosti, ali itekako prijatelj „kulture“,
kao (modernog) ideološkog konstrukta. Estetizacija zločina je tako samo jedan
od postupaka (trikova) začaravanja i skretanja-usmeravanja pogleda, psihološke
dezorganizacije i duhovnog rasejavanja, a u čijoj osnovi je banalna
manipulacija u cilju sticanja i održavanja moći, one najbanalnije, moći „zlatnog
teleta“. Suprotstavljanje ovoj pošasti je, kao i uvek, u odbijanju da se
magiji, njenim tehnikama i iluzijama prida karakter uzvišenosti i da se pristane
na bilo koji oblik straha i strahopoštovanja nad njenim porobljivačkim
intencijama. Takođe, i u osnovi, odbijanje da se u bilo kom trenutku skrene
pogled sa čoveka i usmeri ka beživotnim, bezobličnim i bezličnim apstrakcijama,
ma kako nam one bile predstavljane.
Jedan promišljen i
delatan antropološki i spoznajni realizam, dakle, koji stoji u osnovi Agatine
modelizacije sveta, sa posebnom dovršenošću i eksplicitnošću u poznijim fazama
njenog rada. I možda potraga za jednom istinskom moći, konkretnom i ličnosnom, onom
koja služi životu, umesto da ga pokorava.
Нема коментара:
Постави коментар