среда, 29. април 2015.

Savremeni ruski film: U senci Vavilona

Moj tekst objavljen u "Ruskom almanahu", broj 13, 2008.



Vladimir Kolarić

 

 
U  SENCI  VAVILONA

 

 

         Festival „Dani ruskog filma“ održan 25.-28. oktobra 2007. u Sava Centru, a u organizaciji Asocijacije studenata sovjetskih i ruskih fakulteta iz Srbije i uz podršku Federalne agencije za kulturu i kinematografiju Ministarstva kulture i masmedija Ruske Federacije i Ambasade Ruske Federacije u Beogradu, donosi, u premijernom programu, ukupno devet filmova novije ruske, mahom ili isključivo „zvanične“ produkcije, potvrđujući, i u produkcionom i u estetskom smislu, visok nivo i suštinski ponovno utemeljenje, u „tranzicionim“ devedesetim gotovo uništene, ruske kinematografije. Žanrovsko-stilska raznovrsnost, visoka izvođačka, stručna i specijalistička kompetencija, usklađenost sa horizontom očekivanja publike i strateškim usmerenjima društvenih, kulturnih i političkih elita, te svest o celokupnom istorijskom, društvenom, kulturnom i ideološkom kontekstu zajednice kojoj se pripada, nužna su svojstva svake ozbiljne kinematografije, sposobne kako da deluje na svest pojedinačnog konzumenta, tako i da potvrđuje, oblikuje i usmerava zajedništvo, izgrađuje kolektivni identitet i, prepoznajući njene stvarne potrebe, nudi, za zajednicu prihvatljiva, primamljiva i ostvariva obećanja. Svaki, u datom istorijskom i kulturnom kontekstu dominantan medij, ne služi interesima izolovanog pojedinca, ispoljavanju njegovih privatnih sklonosti, slabosti i želja, već zahvata u najdublje strahove, nade i opsesije društva čiji je proizvod, saučesnik i svedok, pa je, tako, svaka razvijena kinematografija neodvojiva od određenih imperijalnih (ili makar integrativnih) težnji. Na taj način, svaka snažna „zvanična“, državotvorna (kakva jedino i može biti) kinematografija istovremeno duboko uznemirava i usmerava ka životu, plaši i nudi utehu, prorokuje krah i ispunjenje.

         Najbolji od prikazanih filmova, „Model“ (Натурщица, 2007), rediteljke Tatjane Voronjecke i scenariste Dmitrija Soboljeva ( „Ostrvo“), rađen prema priči Jurija Nagibina, estetski je rafinirana posveta „srebrnom veku“, ali i žestoka, produbljena i aktuelna provokacija na temu muško-ženskih odnosa i uvek savremene podvojenosti ruske kulture između Istoka i Zapada, Severa i Juga. Ova, suštinski, priča o grehu i iskupljenju, počiva na najdubljim i najplodnijim tradicijama ruske, ali i francuske, književnosti i filma. Ona Rusiju ne vidi kao ostrvo u tatarskom moru ili ostrvo izolovano od sveta, ali ni sasvim kao Evropu, još manje Zapad, ona Rusiju vidi kao kontinent, kao zaseban, gotovo artificijelan, dobrom i zlom premrežen svet, samo jedan od mogućih svetova, ali sa jednakim pravom na postojanje. Ona je odgovor i onima koji u Rusiji vide obećanje budućeg raja, ali i onima, sve brojnijim, koji u njoj vide samo plen. Upravo ova ravnoteža etičkog i estetičkog čini ovaj film izuzetnim.

         „Konzerve“ (Консервы, 2007) Jegora Mihalkova-Končalovskog, ne doseže daleko u svojoj ambiciji da bude konačna i dovršena, a opet svih protivrečnosti svesna, slika savremenog trenutka u Rusiji. Produkciono i rediteljski ozbiljan, dramaturški u dijalogu sa novim medijima i time potencijalno inovativan i zanimljiv, ovaj film završava u idejnoj i narativnoj konfuziji, razotkrivajući najavljenu i željenu provokativnost kao ciljanu atrakciju, a višeznačnost kao kalkulaciju. Nepotreban i dramaturški neintegrisan završetak, koji otkriva da je celokupan dotadašnji tok filma zapravo san glavnog junaka, gotovo da eliminiše dejstvo nekoliko istinski snažnih scena, svodeći film, viđen da bude punokrvno gledalačko iskustvo, na puki fenomen. I same molitve glavnog junaka i njegova želja za iskupljenjem samo su atrakcija među atrakcijama, što je ozbiljan etički problem ovog filma. Ne dosežući do istinskog stvaralaštva, „Konzerve“ su izraz izmaštanog ljudskog straha od smrti i od života. Autorov zahvat u rusku stvarnost, stoga, nije stvaralačko-preobražavajući, već sujetno potrošački.

         Još jedan film koji ima problema sa krajem je „Putovanje sa domaćim životinjama“ (Путешествие с домашними животными, 2007), Vere Storoževe, na momente izuzetno ostvarenje, prilagođeno, svojim spojem socijalno osvešćene priče o malim ljudima i transcendentalnog stila (srodno filmovima Bruna Dimona), zahtevima evropskih festivala. Ova, na prvi pogled, priča o stvaralačkom samoizgrađivanju čoveka kroz ljubav muškarca i žene, kao da završava u kalu nihilizma i ideoloških predrasuda. Završna sekvenca sa usvajanjem dečaka ostavlja otvorenim pitanje da li je Natalijino (ime glavne junakinje) odbijanje ljubavi posledica i izraz njene patologije (duhovne i duševne obolelosti) ili pak njene (novootkrivene i novoizgrađene) rodne samosvesti. Ovakav neosmišljen i neodgovoran kraj kao da svaki ljudski trud stavlja pred izvesnost praznine. Svako autorovo opredeljenje je legitimno, osim onog usmerenog protiv života, osim onog koje čoveka svodi na ništa. Kroz takav atak na energije života, svesno ili nesvesno, zadaje se rana svakom čoveku namučenom u borbi sa zlom u sebi i u svetu, i opravdavaju se i prizivaju svi oni manijakalni ideološki projekti naše prošlosti, sadašnjosti i budućnosti.

         Filmovi „Glumica“ i „Piter FM“ odmaraju nas od velikih i teških tema nametnutih prethodnim ostvarenjima. „Glumica“ (Артистка, 2007) Stanislava Govoruhina je, u svojoj svedenosti i (prividnoj) realizacijskoj i izvođačkoj naivnosti, iznenađujuće duhovit i šarmantan film, svesno zasnovan na stilu i mizanscenu bulevarskog pozorišta. Kao i u bulevaraskim komadima, i ovde su u središtu muško-ženski odnosi, viđenu kroz duhovitu, ali nimalo utešnu, prizmu slabih muškaraca i frustriranih žena. S druge strane, „Piter FM“ (Питер ФМ, 2006), rediteljke Oksane Bičkove, nudi dobro tempiranu, vizuelno čistu i zabavnu urbanu priču o ljubavi dvoje mladih, koji će se (oči u oči) sresti tek na kraju filma i to u ironičnom, deus ex machina, dramaturškom ključu.

         „Carev sluga“ (Слуга государев, 2007) Olega Rjaskova, u ključu filmova „Planket i Meklejn“ Tomija Skota i „Pakt sa vukovima“ Kristofa Gansa, aktuelizuje obrazce kostimiranog spektakla, kombinujući „postmodernu“ svest o relativnosti i artificijelnosti istorijskih događaja i ličnosti, sa klasičnim primatom priče, nipošto lišene arhetipskih osnova i integrativnih i ideoloških pretenzija. Ipak, izvesna maniristička samodovoljnost „Carevog sluge“ bitno smanjuje vrednost ovog naoko lepog i atraktivnog filma. Ne znajući koju priču zapravo želi da ispriča, autor kao da pravi film ni o čemu. Ovaj film će, tako, zadovoljiti očekivanja samo onih koji još veruju u potpuni raskid umetnosti i smisla.

         Animirani film „Knez Vladimir“ (Князь Владимир, 2006), reditelja Jurija Kulakova, animacijski superiorniji od većine američkih filmova te vrste, dramaturški je usklađen sa zahtevima novih medija, nudeći pluralnost i paralelizam realnosti, ikoničku sublimaciju i integrisanu strukturu „levela“. Ipak, dajući primat državotvorno-imperijalnim, umesto krstiteljskim zaslugama svetog kneza Vladimira, ovaj film, pristajanjem na instrumentalizaciju, ne doseže svoju krajnju meru. Opredeljujući se za služenje, ali ne večnom nego vremenitom, pre sili nego istini, sam sebe osuđuje na prolaznost.

         Prikazni filmovi svedoče o snazi, ali i slabosti savremene ruske kinematografije, kulture i društva, razapetim između imperije i privida. Filmovi koji razobličavaju i jedno i drugo, kao „Gruz-200“ Alekseja Balabanova, taj izazov palom svetu ali i Putinu, nisu prikazani na ovom festivalu. Lice Rusije prikazano na „Danima ruskog filma“, za našu malu zemlju, podjednako je lice nekog nama dragog i bliskog, koliko i lice Vavilona. Veće prisustvo ruskog filma u srpskim biokopima, na televizijama i festivalima, demistifikovalo bi ovu dilemu.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар